Σάββατο 20 Οκτ, 2018 | Επικοινωνία
Facebook Header Button   Tweeter Header Button    Youtube Header Button

«Υγιεινά σνακ» που δεν είναι τόσο υγιεινά

«Υγιεινά σνακ» που δεν είναι τόσο υγιεινά

Μπάρες Δημητριακών

Εύκολες στη χρήση και θεωρητικά ένα υγιεινό σνακ.
 
Από άποψη θερμίδων πολλές μπάρες δημητριακών είναι όντως χαμηλές σε θερμίδες, αφού πολλές από αυτές δεν ξεπερνούν τις 100 θερμίδες - λίγες για ένα σνακ που θυμίζει γλυκό.
 
 
Πολλές μπάρες όμως είναι πολύ αυξημένες σε θερμίδες, που κάποιες φτάνουν ακόμη και τις 500 θερμίδες, όσες δηλαδή αποδίδει περίπου ένα κυρίως γεύμα.
 
Μπορεί να περιέχουν συστατικά τα οποία τους προσδίδουν ευεργετικές ιδιότητες όπως η βρώμη, οι ξηροί καρποί, το μέλι, η κανέλλα και τα αποξηραμένα φρούτα αλλά εκτός από αυτά στις πλείστες μπάρες δημητριακών περιέχονται πολλά σάκχαρα είτε σε μορφή ζάχαρης είτε σε σιρόπια ενώ τα φυτικά έλαια, το βούτυρο και η σοκολάτα είναι από τα πιο συνηθισμένα συστατικά που συναντούμε στη διατροφική ετικέτα αυτού του σνακ.

Η λύση... Επιλέξτε μπάρες δημητριακών που να είναι κάτω των 100 θερμίδων στην ποσότητα που θα καταναλώσετε, χωρίς φυτικά έλαια και ζάχαρη ή ακόμη καλύτερα φτιάξτε την δική σας μπάρα με πιο υγιεινά υλικά.

Σοκολάτα

Το κακάο έχει ήδη γίνει γνωστό για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες αλλά και για πολλές άλλες θρεπτικές ιδιότητες. Όμως καμία σοκολάτα δεν αποτελείται μόνο από κακάο.
 
 
Η ζάχαρη, τα φυτικά λίπη και το βούτυρο κακάο είναι τα υπόλοιπα συστατικά που περιέχονται συνήθως στις σοκολάτες.
 
Έτσι ακόμη και η μαύρη σοκολάτα που στην καλύτερη περίπτωση να περιέχει 85% κακάο το υπόλοιπο αποτελείται από λίπη και ζάχαρη.
 
Εξάλλου, ακόμη και το κακάο είναι λίπος, κάτι που αυξάνει πολύ το θερμιδικό περιεχόμενο στις σοκολάτες, όπου στα 100γρ. σοκολάτας αποδίδουν περίπου 500 θερμίδες.

Η λύση… Επιλέξτε σοκολάτες με όσο το δυνατό περισσότερη περιεκτικότητα σε κακάο, που να περιέχουν στέβια ή άλλο γλυκαντικό αντί για ζάχαρη και περιοριστείτε στα 30γρ. σοκολάτας εβδομαδιαία.

Επιδόρπια γιαουρτιού

Το γιαούρτι είναι ένα λειτουργικό τρόφιμο, δηλαδή παρέχει στον οργανισμό πολλές ευεργετικές ουσίες όπως τα προβιοτικά, το ασβέστιο και την πρωτεΐνη.
 
 
Όμως ένα επιδόρπιο γιαουρτιού πιθανό να μην περιέχει προβιοτικά λόγω της μη ζύμωσης του γιαουρτιού, ενώ πολλά επιδόρπια γιαουρτιού που ακόμη και αν περιέχουν προβιοτικά, η περιεκτικότητα τους σε σάκχαρα είναι ιδιαίτερα υψηλή με αποτέλεσμα να φτάνουν ακόμη και την 1 κουταλιά σούπας ζάχαρη στην κάθε μερίδα.

Η λύση… Επιλέξτε γιαούρτια που να αναγράφουν ότι είναι με ζωντανή καλλιέργεια έτσι ώστε να περιέχουν προβιοτικά και αντί για έτοιμο γιαουρτάκι με φρούτα προτιμήστε κάποιο σκέτο γιαουρτάκι συνδυάζοντας το με κάποιο φρούτο, βρώμη ή μέλι.
 
Φυστικοβούτυρο

Αν και δεν είναι τόσο διαδεδομένο στην Κύπρο, πολλά άτομα το επιλέγουν λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του σε πρωτεΐνη.
 
Πρέπει να λάβουμε υπόψη όμως ότι πρόκειται για ένα επεξεργασμένο προϊόν που περιέχει αρκετό αλάτι και πιθανό να περιέχει  trans λιπαρά οξέα.
 
Τα trans λιπαρά οξέα παράγονται από το προστιθέμενο φοινικέλαιο (palm oil) κατά την επεξεργασία του σε υψηλές θερμοκρασίες, τα οποία συνδέονται με καρδιαγγειακά προβλήματα.
 
 
Ακόμη τα φιστίκια που χρειάζονται για την παρασκευή του φυστικοβούτυρου πρέπει να είναι καβουρδισμένα, διαδικασία κατά την οποία παράγεται μια τοξική ουσία για τον ανθρώπινο οργανισμό, το ακρυλαμίδιο.
 
Επίσης το θερμιδικό περιεχόμενο στο φυστικοβούτυρο είναι ιδιαίτερα υψηλό αφού οι θερμίδες που παρέχονται είναι κυρίως από λίπη, κι έτσι το 1 κουτάλι της σούπας αποδίδει γύρω στις 100 θερμίδες.

Η λύση… επιλέξτε  φυσικό φυστικοβούτυρο με 100% αλεσμένα φιστίκια, μειωμένο σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι το οποίο δεν περιέχει trans λιπαρά οξέα και ακόμη καλύτερα φτιάξτε το δικό σας φυστικοβούτυρο με πιο υγιεινά υλικά. Περιοριστείτε στο 1 κουτάλι της σούπας λόγω του υψηλού θερμιδικού του περιεχομένου.
 
 
* Κώστας Νικολάου, Κλινικός Διαιτολόγος - διατροφολόγος BSc, MSc 
Τηλέφωνο 99321810
 
 
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας