Τετάρτη 30 Σεπ, 2020 | Επικοινωνία
Facebook Header Button   Tweeter Header Button    Youtube Header Button

Συμβουλές από τον διατροφολόγο, για την νηστεία και την απώλεια βάρους

Συμβουλές από τον διατροφολόγο, για την νηστεία και την απώλεια βάρους

Νηστεία είναι η αποχή από ορισμένα φαγητά για κάποιο χρονικό διάστημα.
 
Στη διάρκεια της πρέπει να αποφεύγονται το κρέας, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ενώ αντιθέτως συνιστώνται όσπρια, φρούτα, λαχανικά, χόρτα, ψωμί, θαλασσινά, πατάτες, λίγο κρασί με το φαγητό και περιστασιακά κάποιο νηστίσιμο γλυκό (συνήθως χαλβάς).

Οφέλη για τη υγεία

Η νηστεία αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για περιοδική αποχή από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης, με αποτέλεσμα να συνδυάζεται με όλες της θετικές επιδράσεις που μπορεί να έχει ή αποχή αυτή για την υγεία μας.
 
Συγκεκριμένα η έλλειψη τροφών ζωικής προέλευσης από τη διατροφή, σημαίνει μείωση του προσλαμβανόμενου λίπους και βασικά του κορεσμένου λίπους, το οποίο είναι και το πιο επιβαρυντικό.
 
Αυτό έχει ως επακόλουθο τη μείωση στις τιμές της χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων, ιδιαίτερα σε αυτούς που οι τιμές τους, υπερβαίνουν τις φυσιολογικές.

Συγκεκριμένα ακολουθώντας σωστά τις διατροφικές οδηγίες σε μια περίοδο νηστείας μπορούμε να βελτιώσουμε σημαντικά τα επίπεδα της υγείας σε αρκετούς τομείς όπως:
 
  • Αρτηριακή πίεση
  • Οξειδωτικό στρες
  • Χοληστερόλη- τριγλυκερίδια
  • Έλεγχος σωματικού βάρους
 
Μειονεκτήματα

Ενώ, λοιπόν η νηστεία αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για να εφαρμοστεί ένα διαιτολόγιο χαμηλό σε κορεσμένα λιπαρά, δεν είναι λίγοι αυτοί που κατά την περίοδο της νηστείας παίρνουν βάρος.

Υπάρχουν  πολλές τροφές οι οποίες δεν έχουν σημαντική ενεργειακή αξία, αλλά ο τρόπος μαγειρέματος αυξάνει σημαντικά τις θερμίδες τους.
 
Τα λαδερά, τα όσπρια, οι πατάτες αλλά και τα θαλασσινά δεν έχουν πολλές θερμίδες. Αν όμως μαγειρευτούν με πολύ ελαιόλαδο ή αν τηγανιστούν, τότε η θερμιδική τους αξία αυξάνεται πολύ.

Ο περισσότερος κόσμος που νηστεύει παρασυρόμενος από το αίσθημα ότι ακολουθεί ένα υγιεινό τρόπο διατροφής, πολλές φορές ξεφεύγει στη ποσότητα του φαγητού που καταναλώνει και αυτό φυσικά έχει αρνητικό αντίκτυπο στην διατήρηση του σωστού βάρους για το σώμα μας.

Επίσης τα άτομα (κυρίως οι γυναίκες) που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με έλλειψη σιδήρου θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά την περίοδο αυτή.
 
Η μη κατανάλωση κρέατος σχετίζεται με τη μειωμένη πρόσληψη σιδήρου. Γι` αυτό το λόγο θα πρέπει να καταναλώνονται τροφές που περιέχουν σίδηρο σε υψηλές συγκεντρώσεις, όπως τα κρεμμύδια, το μαρούλι, η σόγια, το σπανάκι, οι φακές και οι ξηροί καρποί.
 
Επίσης θα πρέπει να αυξήσουμε την πρόσληψη βιταμίνης C, που αυξάνει την απορρόφηση σιδήρου και να αποφύγουμε την κατανάλωση καφέ ή τσαγιού πριν ή αμέσως μετά τα γεύματα, γιατί εμποδίζουν την απορρόφησή του από τις τροφές.

Αθλητές και νηστεία

Οι αθλητές είναι επίσης μία σημαντική ομάδα ανθρώπων που πρέπει να προσέχει ιδιαίτερα την περίοδο των νηστειών λόγω της μειωμένης πρόσληψης της ζωικής πρωτεΐνης και κατά συνέπεια απαραίτητων αμινοξέων.
 
Είναι σημαντικό να καταναλώνονται αρκετά συχνά τροφές όπως όσπρια και δημητριακά έτσι ώστε ο σωστός συνδυασμός των δύο, να αυξάνει τη βιολογική αξία της πρωτεΐνης και την κάνει ισάξια με τη ζωική.

Συμπερασματικά

Αναμφίβολα λοιπόν, η νηστεία όταν γίνεται για μικρό χρονικό διάστημα και με τον σωστό τρόπο, συμβάλλει πραγματικά στη σωματική μας αποτοξίνωση.
 
Ιδιαίτερη προσοχή και τη γνώμη του ειδικού χρειαζόμαστε όταν νηστεύουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί στερούμε από τον οργανισμό μας ορισμένα δυσαναπλήρωτα θρεπτικά συστατικά που κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις μπορεί να είναι επικίνδυνα.

Προσοχή στα εξής :
 
  • Να αποφύγουμε το τσιμπολόγημα
  • Να τρώμε πάντα πρωινό
  • Να τρώμε αρκετά φρούτα μεταξύ των γευμάτων
  • Να μην λείπει η σαλάτα από το τραπέζι
  • Να υπάρχουν όσπρια έως και 3 φορές την εβδομάδα
  • Να τρώμε 1 φορά την εβδομάδα τα θαλασσινά που επιτρέπονται
  • Να έχουμε ποικιλία στη διατροφή μας και όχι μόνο πατάτες και μακαρόνια
  • Και τέλος να τρώμε ένα ελαφρύ βραδινό
 
 
*Χρυσόστομος Ηλιάδης, κλινικός διατροφολόγος- διαιτολόγος, BSc, MSc (Med Sci), MBA, Τηλ 22767656 και 96700100
 
 
 
 
 
 
 
 
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας