Παρασκευή 7 Αυγ, 2020 | Επικοινωνία
Facebook Header Button   Tweeter Header Button    Youtube Header Button

Σήκω από την καρέκλα τώρα

Σήκω από την καρέκλα τώρα

Υπάρχει μεγάλη βάση δεδομένων που αποδεικνύει πόσο ευεργετική είναι η άσκηση για την υγεία.
 
Σύμφωνα με τις αρχές του κορυφαίου οργανισμού (Αμερικανικής Αθλητιατρικής Εταιρείας) στο χώρο της άσκησης πρέπει η ελάχιστη ημερήσια δραστηριότητα να περιέχει 30 λεπτά μέτριας έντασης άσκηση την ημέρα (π.χ. περπάτημα με γρήγορο βήμα), 5 ημέρες την εβδομάδα.
 
Δυστυχώς υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός επιστημονικών μελετών που δείχνει ότι συντριπτικά το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού δεν ακολουθεί ούτε την ελάχιστη προβλεπόμενη φυσική δραστηριότητα που έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των καρδιοαγγειακών νοσημάτων, παχυσαρκίας, διαβήτη και άλλων ασθενειών που συσχετίζονται με χαμηλή φυσική δραστηριότητα.
 
Τα τελευταία χρόνια γίνεται έντονη αναφορά για το πόσο ευεργετική για την υγεία είναι η απλή κίνηση μέσο της καθημερινότητας μας.
 
Δηλαδή η αύξηση της κινητικότητας με απλούς τρόπους όπως περπάτημα αντί για χρήση ανελκυστήρα ή αυτοκίνητου για μικρές αποστάσεις.
 
Η αθλητική επιστήμη  χρησιμοποιεί τεχνολογία όπως βηματομετρητες (pedometers),επιταχυνσιόμετρα (accelerometers) η ακόμα και την χρήση εφαρμογών σε έξυπνα τηλεφώνα με την τελευταία τεχνολογία να εφαρμόζεται και στα έξυπνα ρολόγια.
 
Το τελευταίο χρόνο έγινε έντονος ντόρος από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για τα αποτελέσματα κάποιον μελετών που δημοσίευσαν ότι η καθιστική ζωή σκοτώνει.
 
Το να κάθεσαι όλη μέρα σε ένα γραφείο και μετά να πηγαίνεις μια ώρα γυμναστήριο δεν είναι αρκετό αναφέρουν.
 
Όταν κάποιος στέκεται για μια ώρα ενεργοποιεί μεγάλες μυϊκές ομάδες με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερη ενέργεια.
 
Η ανακούφιση όταν κάποιος κάθεται προέχετε από την απενεργοποίηση των συγκεκριμένων μυϊκών ομάδων.
 
Συγκεκριμένα το σώμα χρειάζεται 50 έξτρα θερμίδες  για μια ώρα ορθοστασίας.
 
Οι ερευνητές του βρετανικού πανεπιστημίου (University of Chester) που δημοσίευσαν τα αποτελέσματα συμπέραναν ότι αν κάποιος είναι σε ορθοστασία για 3 ώρες την ημέρα 5 φορές την εβδομάδα καίει 750 θερμίδες.
 
Στον 1 χρόνο γίνεται καύση 30,000 θερμίδων μόνο από την ορθοστασία αντίστοιχο με το να τρέξει κάποιος 10 μαραθώνιους.
 
Τα ωφελήματα της ορθοστασίας ήταν γνωστά από την δεκαετία του 50 από έρευνα που έδειξε ότι οι οδηγοί λεωφορείων είχαν διπλάσιο κίνδυνο να παρουσιάσουν αγγειοκαρδιακα  επεισόδια συγκριτικά με τούς εισπράκτορες λεωφορείων που βρίσκονταν σε ορθοστασία την περισσότερη ώρα της εργασίας τους.
 
Σε μια προσπάθεια να καταλάβουν το μηχανισμό της ευεργετικότητας της ορθοστασίας Σουηδοί ερευνητές έδειξαν [Βρετανική Επιθεώρηση Αθλητιατρικής» (BJSM)]ότι η αύξηση της ορθοστασίας σχετίζεται με αύξηση του μήκους των τελομερών των χρωμοσωμάτων.
 
Τα τελομερή προστατεύουν τα χρωμοσώματα από τις βλάβες (όπως οι πλαστικές «άκρες» στα κορδόνια των παπουτσιών που τα εμποδίζουν από το να ξεφτίσουν).
 
Τα τελομερή επηρεάζονται αρνητικά από την κακή διατροφή, το κάπνισμα και την έλλειψη άσκησης αλλά και από την υπερβολική ακινησία στις καρέκλες ενώ η άσκηση και η απλή ορθοστασία αυξάνει το μήκος τους με αποτέλεσμα την επιβράδυνση της διαδικασίας της γήρανσης και την παράταση της ζωής των κύτταρων.
 
Όλες αυτές οι ενδείξεις είχαν σαν αποτέλεσμα να παρουσιαστούν τα λεγόμενα θρανία ορθοστασίας (standing desks) σε διαφορές επιχειρήσεις, σχολεία, αλλά και πανεπιστήμια στο εξωτερικό με σκοπό την αύξηση της ορθοστασίας.
 
Φυσικά είναι πολύ νωρίς να έχουμε ξεκάθαρα συμπεράσματα και να εισάγουμε κάτι παρόμοιο στην καθημερινότητα μας καθώς υπάρχουν και οι αρνητικές συνέπειες της χρόνιας ορθοστασίας με ποιο σημαντική την καταπόνηση της μέσης.
 
Άρα το συμπέρασμα είναι ότι πρέπει να υπάρχει αύξηση της κινητικότητας κατά όλη την διάρκεια της ημέρας, που υποχρεωτικά συνδυάζεται με παράλληλη αύξηση της ορθοστασίας, και όχι μόνο το διάστημα που πάει κάποιος γυμναστήριο.
 
Η χρήση της τεχνολογίας που προαναφέρθηκε μπορεί να βοηθήσει καθώς μπορεί να προσφέρει άμεση αξιολόγηση κινητικότητας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν κίνητρο για την αύξηση της.
 
*Μάρκος Μιχαηλίδης
Λέκτορας πανεπιστήμιου UClan Cyprus- Τμήμα Αθλητικής Επιστήμης
 
 
 
 
 
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας