Κυριακή 18 Αυγ, 2019 | Επικοινωνία
Facebook Header Button   Tweeter Header Button    Youtube Header Button

Οι Φινλανδοί και η σάουνα

Οι Φινλανδοί και η σάουνα

Μια από τις αγαπημένες συνήθειες των Φιλανδών είναι η σάουνα. Να κάθονται δηλαδή σε ένα φουλ ζεστό δωμάτιο, να ιδρώνουν και στη συνέχεια να τρέχουν να βουτάνε σε παγωμένες λίμνες. Αυτό το δεύτερο δεν στο προτείνουμε υποχρεωτικά, αλλά το πρώτο κομμάτι της συνήθειας επιβάλλεται να το σκεφτείς και να το εφαρμόσεις. 
    
Σε μια έρευνα που έγινε σε 1.600 μεσήλικες στη Φινλανδία, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσοι έκαναν τουλάχιστον 4 φορές την εβδομάδα σάουνα είχαν 46% λιγότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν πρόβλημα υψηλής πίεσης. 
    
«Η σάουνα μπορεί να μειώσει την συστηματική αύξηση της πίεσης μέσω βιολογικών μηχανισμών» δήλωσε ο Jari Laukkanen, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Φινλανδίας.
    
Ο Laukkanen και η ομάδα του ολοκλήρωσαν μια έρευνα που διήρκεσε 22 χρόνια και η οποία κατέδειξε πως όσοι έμεναν μόνο στη μια φορά την εβδομάδα είχαν σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες.
 
INFO: 
Ο όρος σάουνα (Sauna) ή θερμόλουτρo δηλώνει τη διαδικασία της έκθεσης του σώματος σε υψηλή θερμοκρασία (μέχρι και 120 βαθμούς C) επί ένα χρονικό διάστημα της τάξης των 10'-15' και την ακόλουθη ψύξη του σώματος με την επαφή με ψυχρό νερό ή χιόνι. Επίσης δηλώνει τον θάλαμο μέσα στον οποίο επικρατεί η υψηλή θερμοκρασία και ο οποίος έχει ειδική κατασκευή, συνήθως από ξύλο κωνοφόρων.
 

Πριν από την είσοδο στη σάουνα επιβάλλεται ένα λουτρό (ή ντους) καθαριότητας και η χρήση άφθονου πολύ θερμού νερού, ώστε η θερμοκρασία του σώματος να ανέβει και να χαλαρώσει το σώμα.

Στη συνέχεια στεγνώνεται το σώμα (με πετσέτα) και εισερχόμαστε στον θάλαμο κρατώντας μία μεγάλη πετσέτα. Στον θάλαμο το σώμα πρέπει να είναι εντελώς γυμνό.

Τα μαγιό ή άλλα ενδύματα μπορεί να περιέχουν συνθετικές ίνες που ίσως να μην είναι ανθεκτικές στις θερμοκρασίες του θαλάμου και να αλλοιωθούν ή ακόμη και να λιώσουν.

Επίσης χωρίς κοσμήματα ή άλλα μεταλλικά αντικείμενα, γιατί θα θερμανθούν και μπορεί να προκαλέσουν έγκαυμα στο δέρμα.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την πετσέτα μόνο ως επίστρωμα στον πάγκο για να καθίσουμε ή να ξαπλώσουμε και για να σφουγγίσουμε τον ιδρώτα, αν χρειάζεται. Στον θάλαμο καθόμαστε ή ξαπλώνουμε εναλλάξ, περίπου 10'-15'. Αν αισθανθούμε έντονη δυσφορία, διακόπτουμε την παραμονή και καθόμαστε στον προθάλαμο σε μία ξαπλώστρα. Δοκιμάζουμε αργότερα, εκτός αν συνεχίζεται η δυσφορία, οπότε διακόπτουμε τη σάουνα και συμβουλευόμαστε γιατρό.

Μετά την έξοδο από τον θάλαμο της σάουνας καλό είναι να βγούμε στον καθαρό αέρα, αν διατίθεται κατάλληλος υπαίθριος χώρος, για ένα 5λέπτο και μετά κάνουμε ένα κρύο ντους (όλο το σώμα ΚΑΙ το κεφάλι), όσο πιο κρύο γίνεται.

Εάν υπάρχει πισίνα με κρύο νερό ή ο ειδικός κάδος με συνεχώς ανανεούμενο νερό, βουτάμε για λίγο και μετά ξανακάνουμε κρύο ντους. Αμέσως μετά στεγνώνουμε όλο το σώμα και τα μαλλιά με την πετσέτα, φοράμε ένα μπουρνούζι ή μία μεγάλη, στεγνή, πετσέτα και ξαπλώνουμε για 15'-30' στις ειδικές ξαπλώστρες.

Σε αυτή τη φάση, το δέρμα έχει κοκκινίσει ελαφρώς, αισθανόμαστε μεγάλη χαλάρωση και ίσως και υπνηλία.

Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία αυτή για μία ή δύο ακόμη φορές.

Μπορούμε να καταναλώσουμε υγρά, κατά προτίμηση μη αλκοολικά. Στη Φινλανδία, που είναι η πατρίδα της σάουνας, συνηθίζεται η χρήση ενός μάτσου από φύλλα σημύδας που λέγεται Vihta. Με αυτό χτυπούν ελαφρά το δέρμα του σώματος, για να διευκολύνουν την επιτάχυνση της επιφανειακής κυκλοφορίας.

Η διαδικασία για τη σάουνα που περιγράφεται εδώ είναι ενδεικτική, καθώς υπάρχουν πολλές παραλλαγές.

 
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας