Τετάρτη 22 Μαϊ, 2019 | Επικοινωνία
Facebook Header Button   Tweeter Header Button    Youtube Header Button

Δείξε μου το FACEBOOK να σου πω ποιος είσαι

Δείξε μου το FACEBOOK  να σου πω ποιος είσαι

Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι, η αμέσως μετά το « πώς σε λένε» ερώτηση ,θα ήταν το «έχεις  FACEBOOK?».. και ποτέ δεν περίμενα ότι ένα τέτοιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης θα έμπαινε με τόση μανία στις ζωές ακόμα και των πιο φιλήσυχων και χαμηλών τόνων ανθρώπων..


Δεν σας κρύβω ότι ανήκω και εγώ σε αυτούς που χρησιμοποιούν το φεησμπουκ ωστόσο θέλω να πιστεύω ότι..ακόμα..δεν με έχει κυριέυσει η μανία του τσεκ ιν και του αντ..( ας μου συγχωρεθεί το ελληνικο-ίνκλις, κόντρα στο γκρίκ – λις)


Και βαδίζοντας στην  νέα πραγματικότητα του ΦΒ της κοινωνικής «ψύχωσης»  και του ιντερνετικού φαίνεσθαι, ψάχνω να βρω πως αναλύουν οι επιστήμονες ψυχολόγοι όλον αυτόν τον παροξυσμό και φαίνεται πως πολλοί χαρακτήρες και συμπεριφορές έχουν επηρεαστεί από την αλόγιστη χρήση του.
Η μανία αυτή ξεκίνησε δειλά δειλά τον Φεβρουάριο του 2004 από τον Mαρκ Ζούκερμπεργκ ,σε συνεργασία με συμφοιτητές του από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και, χρόνια μετά, οι χρήστες και οι… καταχρήστες υπερέβησαν το ένα εκατομμύριο, κάνοντας τους ιδρυτές υπερπλούσιους, αφού τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν το 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια με την περιουσία της εταιρείας να φτάνει τα 17,8 δισ. δολάρια.

Στην προσπάθεια μου να αναλύσω το τι με ενοχλεί στο φέησμπουκ να ξεκινήσουμε,  με ένα απλό Λαικ..κάτι τέτοιο μπορεί να σημαίνει μου αρέσει η φωτογραφία σου, το άρθρο ή το κείμενο. Σε επικροτώ, σου σφίγγω το χέρι, σε θαυμάζω και στην περίπτωση που μπορεί να εκπλαγώ μπορέι να το κοινοποιήσω και εγώ. Από την άλλη σεξολόγοι εικάζουν ότι ένα λάικ μπορεί να είναι συνδεδεμένο με τα γεννητικά μας όργανα..κοινώς ένα λάικ είναι πιθανόν ο πιο εύκολος και ο λιγότερο θαραλλέος τρόπος για να πεις σε κάποιον ότι τον ποθείς ερωτικά. Τις παλιές αθώες μέρες υπήρχε το poke το οποίο σήμερα κανείς δεν χρησιμοποιεί.

Πλέον το λάικ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενεργοποιήσει μια σειρά γεγονότων που μπορεί να καταλήξουν στην γνωριμία.


Σε μια άλλη προσέγγιση από την Μεγάλη Βρετανία, πιστεύεται ότι ένα λάικ μπορεί να είναι αρκετό για να αποκαλύψει τα προσωπικά μας δεδομένα, τις πεποιθήσεις, τις σεξουαλικές προτιμήσεις μας και άλλες συνήθειες.

Στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, οι Μαίκλ Κοζίνσκι, Ντέιβιντ Στίλγουελ και Θορ Γκρέπελ συγκέντρωσαν τα Like και τα λεπτομερή δημογραφικά προφίλ από 58.000 εθελοντές χρήστες του μεγαλύτερου σάιτ κοινωνικής δικτύωσης, του Facebook. Αξιοποίησαν τα αποτελέσματα πλήθους ψυχομετρικών τεστ και κατόρθωσαν να μαντέψουν σωστά σε ποσοστό από 60% έως 95% προσωπικά στοιχεία για κάθε μέλος του Facebook 
To μοντέλο τους διαχώρισε μεταξύ ομοφυλόφιλων και ετεροφυλόφιλων ανδρών με επιτυχία στο 88% των περιπτώσεων, μεταξύ Αφροαμερικανών και Καυκάσιων Αμερικανών σωστά στο 95% και μεταξύ Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων σωστά στο 85% των περιπτώσεων. Σε άλλες δοκιμές, το αποτέλεσμα ήταν σωστό σε μικρότερο βαθμό, αφού το μοντέλο χαρακτήριζε «καπνιστή» ή «ναρκομανή» χρήστες που, παρά τις προτιμήσεις που δήλωναν σε σελίδες, δημοσιεύματα και εκδηλώσεις, δεν ήταν ούτε το ένα, ούτε το άλλο.
Στο διάγραμμα αυτό απεικονίζεται το ποσοστό επιτυχούς πρόβλεψης προσωπικών στοιχείων κάθε ατόμου, με βάση τις προτιμήσεις που δήλωσε κάνοντας Like στο Facebook. Η μελέτη ( Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από την Boeing και την Microsoft Research.)

 

ερευνα φεησμπουκ



Το μοντέλο αυτό μάντεψε σωστά τον σεξουαλικό προσανατολισμό των μελών του Facebook, φυσικά να το δηλώνουν ευθέως δημόσια. Ομοίως, επιτυχώς αποκαλύπτονται άλλα προσωπικά στοιχεία από τα Like στο Facebook, όπως το θρήσκευμα, οι πολιτικές πεποιθήσεις ή ακόμα και αν οι γονείς ήταν χωρισμένοι όταν ο χρήστης ήταν 21 ετών. Κι αυτά, δεν είναι τα μόνα στοιχεία που μπορούν να αποκαλυφθούν με ανάλογη επεξεργασία των Like, επισημαίνουν οι ερευνητές.

Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τέτοιου είδους αναλύσεις θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις προϊοντικές προτάσεις ενός τμήματος μάρκετινγκ ή το διαφημιστικό μήνυμα που θα στέλνουν σε ομάδες χρηστών με βάση την όποια ομαδοποίησή τους. Από την άλλη, οι ερευνητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αφού τέτοιες αναλύσεις μπορούν να γίνουν χωρίς την ρητή συναίνεση του χρήστη και χωρίς να το αντιληφθούν.

Και αν ξεπεράσει κανείς τα «του λάικ τα καμώματα,» η επόμενη «εμμονή» έρχεται από τον όμορφο κόσμο της πόζας και του σέλφι.. Σέλφι είναι η φωτογραφία που βγάζει κανείς μόνος του στον εαυτό του χρησιμοποιώντας την κάμερα ενός smartphone ή μιας webcam και την αναρτά στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.


Η πρώτη “selfie” φωτογραφία εντοπίζεται το 1839 όταν ο φωτογράφος Robert Cornelius κατάφερε να τραβήξει μία φωτογραφία του εαυτού του, παραμένοντας ακίνητος από 3 έως 15 λεπτά στην αυλή του σπιτιού του. Το 2013 η χρήση της συγκεκριμένης λέξης αυξήθηκε κατά 17.000% γεγονός που παρακίνησε την κριτική επιτροπή των Λεξικών της Οξφόρδης να την ανακηρύξει τη “λέξη της χρονιάς”.

Εντυπωσιακά είναι επίσης τα δείγματα των ερευνών που αποκαλύπτουν την ευρεία απήχηση του φαινομένου στις νεαρές ηλικίες και τους έφηβους οι οποίοι επιδίδονται μαζικά στην ανάρτηση “selfies” φωτογραφιών.  Έρευνα της σχολής Ψυχολογίας του Flinder University στην Αδελαΐδα της Αυστραλίας αποδεικνύει ότι το 72% των κοριτσιών μεταξύ 12 και 16 χρόνων ανεβάζουν φωτογραφίες τους στα διάφορα social media, ποσοστό που αγγίζει το 91% όταν μεταφερόμαστε στην Αμερική και τους εκεί έφηβους, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του Pew Center.
Και τέλος, αναφέρομαι στην τάση του check in. Δεν έχει ηλικία και από κάποιους χρησιμοποιείται ανελλιπώς και δίχως φραγμούς. Οι περισσότεροι χρήστες βεβαίως σε κοιτούν ερωτηματικά όταν αντί για το «check in» τολμήσεις να χρησιμοποιείς την πολύ πετυχημένη μετάφραση της «κοινοποίηση παρουσίας».. σκέφτομαι πως στο μοναδικό σημείο που υπάρχουν αναστολές για τσεκ ιν είναι.. εκεί που ο αυτοκράτορας πάει μόνος.. τουλάχιστον δεν υπέπεσε ακόμα κάτι τέτοιο στην αντίληψή μου.


Εν κατακλείδι, υπάρχουν και πολύ καλά στοιχεία του φέησμπουκ, που έχουν σώσει ακόμα και ζωές είτε με μια απλή φωτογραφία είτε με την κοινοποίηση μιας παρουσίας. Τα πάντα στη ζωή ,θέλουν μέτρο και ένα τέτοιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης επίσης..και στην τελική αν δεν έχεις φέησμπουκ δεν σε καθιστά ούτε Ιουδα προδότη ούτε παλαιομοδίτη, παρα μόνο ένα λίγότερο τεχνολογικά μοντέρνο άτομο. Εσύ έχεις φέησμπουκ;

Φιλικά,
Έλενα Μιχαήλ

 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας